Menedżer reklam-part 3

W tym artykule opowiem Ci o kolejnych elementach Menedżera reklam: o formatach reklam. W poprzednich dwóch omówiłam dla Ciebie zagadnienia związane z celami reklam (tutaj) oraz budżecie i harmonogramie (tutaj).

Jeżeli już korzystałaś z Menedżera Reklam to na pewno wiesz, że Facebook daje Ci duże pole manewru w wyborze odpowiedniego formatu Twojej reklamy. Możesz dla jej potrzeb wykorzystać pojedynczy obraz, karuzelę zdjęć, film, pokaz slajdów (pamiętaj, że pokaz slajdów jest traktowany przez Facebooka jako film, więc warto od czasu do czasu skorzystać z tej opcji przy kreacji samych postów. Facebook lubi filmy:) , Fani zresztą również), kanwę i kolekcję (kolekcja jest absolutną nowością Facebookową. Znajduje zastosowanie w przypadku, kiedy posiadasz swój Facebookowy sklep).

Co powinnaś wiedzieć o formatach? Przede wszystkim to, że nie każdy cel (ten reklamowy oferowany przez Facebooka) będzie zawierał wszystkie formaty.

W tym artykule nie będę opisywać wszystkich formatów po kolei. Nie ma to sensu, gdyż na pewno wiesz czym jest pojedynczy obraz a czym film. Jeżeli martwisz się, że nie wiesz, jaki rozmiar powinny mieć poszczególne grafiki w poszczególnych formatach, to uspakajam – do każdego formatu Facebook dodaje specyfikację. W tym artykule poruszę nieco bardziej zaawansowane tematy.

Utwórz nową reklamę vs użyj istniejącego posta

To na co chciałabym Cię uczulić, to możliwość tworzenia zupełnie nowej treści na potrzeby reklamy bądź też wykorzystania już istniejącego posta. Pamiętasz, wspominałam o tym pisząc o mało znanych funkcjach na Facebooku (tutaj oraz tutaj). Po co miałabyś wykorzystywać istniejący post? Jest to bardzo dobry sposób na przyciągnięcie uwagi publiki (także tej, która jeszcze nie należy do Twoich fanów). Szczególnie dobrym wyborem w tym wypadku są posty, które cieszyły się dużym zaangażowaniem – czy to w postaci reakcji, czy też komentarzy. Ludzie po prostu chętniej klikają w coś, kiedy widzą, że już całkiem sporo się zadziało pod tym postem. (taki trochę owczy, ślepy pęd:)).

Przyciągnięcie uwagi publiki z zewnątrz, może skutkować jeszcze większą ilością polubień/komentarzy pod postem, ale także polubień samej strony.
Wybór istniejącego już posta jako materiału do kampanii płatnej nie musi wprost przełożyć się na ilość polubień Twojego Fanpage’a, bo nie taki jest bezpośredni cel tego typu reklamy. Pośrednio – jak najbardziej. Oprócz tego, co napisałam powyżej – ludzie polubiający Twój post, mogą od razu polubić całą stronę. Ale nawet jeśli nie polubią od razu całej strony, to możesz ich w różnorodny sposób zmotywować do tego, żeby jednak polubili. 🙂

Pamiętaj – klikając na reakcje pod Twoim postem (czyli lajki), wyświetli Ci się lista osób, które zareagowały. A przy nich adnotacja: czy już Cię polubili, czy jeszcze nie. Jeśli jeszcze nie, zaproś ich po prostu.


W jaki sposób wykorzystać dla potrzeb kampanii istniejący już post? Na górze strony Format, masz dwie opcje do wyboru: albo Utwórz nową reklamę albo Użyj istniejącego posta.

W dalszej części Facebook poprosi Cię o wskazanie posta, który chcesz promować. Jeżeli jest on jednym z tych, które już publikowałaś, to znajdziesz go na rozwijanej liście.

Jeżeli jest to post stworzony dla potrzeb czysto reklamowych (czyli nie został opublikowany na Twojej osi czasu), to musisz przejść do postów strony w Menedżerze Reklam , odszukać go na liście i przekopiować jego identyfikator (tak, każdy post ma swój indywidualny numer).

Messenger

Czy wiedziałaś, że możesz wykorzystać Messengera do celów reklamowych? No możesz, możesz. Już w tym miejscu powiem Ci, że jest to „zabawa” dla bardziej zaawansowanych, ale… można poeksperymentować:)

Wykorzystanie Messengera odbywa się na dwa sposoby. Zanim o nich, to musisz wiedzieć, że umiejscowienie reklam w Messengerze możesz wybrać w ramach celu Ruch. A te dwa sposoby to:
– reklama wyświetlająca się w Messengerze;
– reklama kierująca do Messengera.

Na czym polega Reklama wyświetlająca się w Messengerze? Tworzysz treść, wstawiasz grafikę i… voila. Jest jedno „ale”. Taka forma reklamy, czyli de facto – wiadomość, może zostać wysłana tylko tym osobom, z którymi prowadziłaś już konwersację przez Messengera. Ma to jednak również niewątpliwy plus – jeśli prowadziłaś już z kimś rozmowę przez Fanpage’owego Messengera to może być to osoba, która jest Tobą i Twoją ofertą bardzo zainteresowana.

Istnieje również opcja rozesłania tego typu wiadomości do tych, z którymi nigdy wcześniej nie rozmawiałaś, ale… i to opcja bardziej zaawansowana – musisz stworzyć bota. 🙂 Pierwsze słyszysz? To taki robot, który robi pewne rzeczy za Ciebie. Na przykład prowadzi konwersację. Istnieje szereg aplikacji do jego tworzenia. Myślę sobie jednak, że to nie czas i nie miejsce (w sensie  – nie ten artykuł).

A jak to jest w przypadku Reklamy kierującej do Messengera? To już opcja dla każdego i nie nader skomplikowana. Wprowadzasz treść, grafikę. Możesz także dodać w tekście link do miejsca, gdzie chcesz odesłać osobę i gotowe. Wiadomość ta (czy raczej ten format reklamowy) będzie zawierała także przycisk call-to-action. Wybierasz spośród szeregu możliwości, np: wyślij wiadomość, więcej informacji, zarejestruj się. Odbiorcy będzie wyświetlona w całkowicie normalnej postaci, czyli tak, jak wyświetlają się wszystkie posty sponsorowane (reklamy sponsorowane). Różnica polega na tym, że kliknięcie w nią, odeśle osobę do Messengera. A tak zobaczy ona wiadomość prywatną. 🙂

Jak konfigurować? Spójrz na załączoną grafikę.

Ilość tekstu na obrazie

Na sam koniec przypomnę Ci o proporcji tekstu do całej grafiki. Facebook nadal trzyma się zasady, że tekst powinien stanowić maksymalnie 20% całej grafiki. Oczywiście możesz dać więcej treści, ale musisz się wówczas liczyć z tym, że dostaniesz od Facebooka ostrzeżenie, że Twoja reklama może nie dotrzeć do tylu odbiorców do ilu by mogła, jeżeli Twoja grafika zawierałaby maksymalnie 20% tekstu. 🙂

Moja Droga i tym sposobem opowiedziałam Ci o wszystkich ważnych rzeczach w związku z Menedżerem Reklam. Zrobiłam to z ogromną przyjemnością, choć troszkę czasu to zajęło. Dlatego będę Ci wdzięczna za feedback: przydało Ci się, czy nie? A może podrzuciłaś info o tym cyklu komuś komu się ta wiedza przyda? Byłoby super.

Ze swojej strony życzę Ci wielu udanych eksperymentów z kampaniami płatnymi. Poszukuj rozwiązań, które będą dla Ciebie i Twojej firmy najbardziej efektywne.

 

Please follow, like or share me:
Facebook
INSTAGRAM
LinkedIn
RSS