Mało znane funkcje Facebooka – part 1


Jeżeli myślisz, że poznałaś już wszystkie funkcje Facebooka, to możesz być w błędzie:) Facebook ma to do siebie, że lubi nas zaskakiwać. Szczególnie od pewnego czasu, kiedy to zintensyfikował swoje działania innowacyjne. W zasadzie nie ma miesiąca, w którym nie byłoby słychać  o kolejnych wprowadzanych nowościach tudzież o rozpoczęciu fazy testów owych nowości. To bardzo dobrze. Fani Facebooka na pewno śledzą jego poczynania z ogromną ciekawością (łącznie ze mną:)).

W tym artykule chciałam Ci pokazać kilka mało znanych funkcji Facebooka. W kolejnym wpisie, przedstawię następne. Zachęcam Cię do lektury. Kto wie, może niektóre są dla Ciebie totalną nowością.

Mało znane funkcje Facebooka

Link do postu

Być może nie raz chciałaś uzyskać link do konkretnego postu na Twoim fanpage’u, a nie tylko link do całego Fanpage’a. Jeżeli myślałaś, że jest to niemożliwe, spieszę z bardzo prostą instrukcją. Wystarczy kliknąć w datę publikacji posta i… voila! Zostaniesz przeniesiona do samodzielnego okienka (post wyświetli się jakby w dodatkowym oknie), które to będzie miało osobno wygenerowany link. Kopiuj, wklej i już.

Link do posta jest zwykle dość długi. O ile używając go do stworzenia kolejnego postu, po „zaciągnięciu” grafiki możesz go po prostu wykasować, tak w przypadku, kiedy chciałabyś go wkleić w inne miejsce (np. w maila), może on nie wyglądać zbyt estetycznie. Co zrobić by był bardziej przyjazny oku? Jest bardzo przydatne narzędzie do skracania przydługich linków. (a tak szczerze mówiąc jest nawet kilka takich narzędzi. Ja jednak zwykle korzystam z jednego). Nazywa się bit.ly  Wklejasz długi link i w sekundzie otrzymujesz w zamian krótki. 🙂

Zapisanie linku do interesującego posta

Zdarza Ci się, że natrafiasz na Facebooku na jakiś interesujący artykuł, ale akurat w tym momencie nie masz czasu przyjrzeć się mu bliżej? Nic nie szkodzi. Możesz go sobie zapisać i przeczytać później. Jak to zrobić? Wystarczy, że najedziesz na „ptaszka” w prawym górnym rogu posta i wybierzesz opcję „zapisz link”.

Kiedy będziesz gotowa by do niego wrócić, przejdź do swojego profilu prywatnego, nakieruj wzrok na lewą stronę strony i znajdź „Eksploruj”. Jednym z elementów „Eksploruj” są właśnie zapisane przez Ciebie posty.

Zdjęcie profilowe jako video

Wiedziałaś, że zamiast statycznego zdjęcia profilowego, możesz umieścić krótki 7 sekundowy filmik? Opcja ta jest dostępna z poziomu urządzeń mobilnych. Kiedy wejdziesz na swój profil używając do tego swojego telefonu, wyrazisz chęć edytowania zdjęcia profilowego, rozwinie Ci się menu: dodaj nakładkę (nakładka to nic innego jak upiększenie Twojego zdjęcia. Wybór całkiem pokaźny. Możesz wybrać taką, która umieści na Twoim zdjęciu przepiękne serca, flagę Polski i…wiele innych gadżetów), nagraj nowy film profilowy, wybierz film profilowy, wybierz zdjęcie profilowe, zobacz zdjęcie profilowe.

Jeżeli masz ochotę w ten sposób się pobawić, baw się 🙂 Wgranie w miejsce zdjęcia profilowego krótkiego filmiku, na pewno będzie zaskoczeniem dla Twoich odbiorców. Wciąż jeszcze niewiele osób korzysta z tego dobrodziejstwa. Czy jestem zwolenniczką? Szczerze? To oczywiście zależy od tego, co znajdzie się na takim materiale.

Inna czcionka w treści Facebook’owego posta

Jak zapewne zauważyłaś, Facebook przydzielił postom standardową czcionkę: jedna dla wszystkich. Do tej pory wydawało Ci się to nie do przeskoczenia? Jest i na to sposób. Wystarczy, że skorzystasz z jednego z szeregu narzędzi do konwertowania tekstu. Jednym z nich jest na przykład Panix Unicode Text Converter lub YayText: . Wprowadzasz interesujący Cię tekst, wybierasz interesującą Cię czcionkę, kopiujesz, wklejasz i gotowe.

A jak to wygląda w praktyce?

 Grafika posta z call-to-action

Czy próbowałaś kiedyś tworzyć posty przy pomocy menedżera reklam? Tak, to możliwe. Co więcej – bardzo użyteczne i ciekawe. Co Ci daje wykorzystanie tego narzędzia? Po pierwsze: post taki w ogóle nie musi pojawić się na Twojej tablicy, a zostać wykorzystany jedynie do celów reklamowych. Po drugie: możesz umieścić w samej jego grafice przycisk nawołujący do określonego działania (super sprawdza się w przypadku reklam. Choć oczywiście nie tylko).

Jak to zrobić? Wchodzisz w menedżera reklam i spośród jego rozlicznych funkcji, wybierasz tę o nazwie: „posty strony”.

W kolejnym kroku będziesz tworzyła post w dowolnej postaci: może on być jedynie linkiem, może być karuzelą, czy ofertą (opcji jest kilka. W zależności co chcesz osiągnąć publikacją). Wśród opcji do uzupełnienia, znajdziesz także miejsce na wybór przycisku call-to-action, czyli „wezwanie do działania”. Tutaj również będziesz miała w czym wybierać.

Koniecznie zwróć uwagę na dwie opcje na końcu okienka: „ten post zostanie użyty jako reklama” i „ten post zostanie opublikowany na stronie”. Nie zapomnij wybrać.

Dla potrzeb tego wpisu przygotowałam na szybko roboczy post. Nie koncentruj się na treści:) Chciałam Ci pokazać po prostu jak to wygląda. Najważniejszym jego elementem jest umieszczony przycisk nawołujący do konkretnego działania. Ja wybrałam „więcej informacji”. (równie dobrze sprawdzą się pozostałe opcje działania. Po prostu musisz się zastanowić jaki cel ma zrealizować Twój post).

Przypominam – tworzenie postów przy pomocy tego narzędzia, daje możliwość budowania tzw. dark postów (nie widać ich na ścianie, a pojawiają się jedynie jako posty reklamowe, sponsorowane) oraz pozwala uzupełnić te, które chcemy opublikować normalnie (czyli pokazać na osi czasu), ale chcemy je uzbroić w dodatkowy przycisk call-to-action.

I co sądzisz o wspomnianych przeze mnie funkcjach? Znasz? Korzystałaś już kiedyś? Jeżeli nie, mam nadzieję, że artykuł będzie Ci pomocny. Zawsze możesz się też nim podzielić z kimś komu także może się przydać. Pamiętaj, że to jeszcze nie wszystkie mało znane funkcje na Facebooku. W kolejnym artykule przedstawię Ci kolejne.

 

Please follow, like or share me:
Facebook
INSTAGRAM
LinkedIn
RSS
  • Wyglu0105da na to, u017ce nie znamy siu0119 z FB au017c tak dobrze jak mogu0142o mi siu0119 wydawau0107 😀 super, u017ce podzieliu0142au015b siu0119 tymi trikami sama na wu0142asnu0105 ru0119ku0119 pewnie bym ich nie znalazu0142a, albo mou017ce kiedyu015b trafiu0142abym na nie zupeu0142nie przypadkiem, a tu proszu0119 kawa na u0142awu0119 wszystko piu0119knie pokazane! Zabieram siu0119 testowanie tych nowinek 😉

  • Jola (Na u0141ysej Gu00f3rze)

    Cieszu0119 siu0119:) u017beby nie zasypywau0107 Was na raz wszystkimi trikami (jak je nazwau0142au015b) rozbiu0142am na dwa wpisy. Wiu0119c druga czu0119u015bu0107 pewnie za tydzieu0144:)

  • ikka

    O ile zmiana czcionki wydaje mi siu0119 mniej przydatna – ot, ciekawostka – o tyle tworzenie postu00f3w za pomocu0105 menagera reklam jest bardzo ciekawe. Muszu0119 wypru00f3bowau0107.

  • Doris EM

    To tak mou017cna ?! <3 😀 Genialne , dziu0119kuju0119 🙂

  • Jola (Na u0141ysej Gu00f3rze)

    Wypru00f3buj. Bardzo fajne narzu0119dzie:) nAha, bo zapomniau0142am dodau0107 tego w treu015bci – z czcionkami nie naleu017cy teu017c przesadzau0107. Lubiu0105 siu0119 „wysypywau0107” przy czytaniu na urzu0105dzeniach mobilnych. Wiu0119c uwaga! 🙂

  • Jola (Na u0141ysej Gu00f3rze)

    Bardzo proszu0119:)

  • Dziu0119ki za post, trzy ostatnie funkcjonalnou015bci, to dla mnie nowou015bu0107. 🙂 Ciekawi mnie jednak jeszcze jedna rzecz dot. zapisywania postu00f3w – czy takie dziau0142anie wyu015bwietla siu0119 znajomym osoby, ktu00f3ra zapisuje post, czy zapisanie jest prywatne? Wiesz mou017ce jak z tym jest?

  • Jola (Na u0141ysej Gu00f3rze)

    Aneta su0105 widoczne tylko dla Ciebie.